Stalo žaidimai
Stalo žaidimai dažniausiai žaidžiami ant žaidimo lentos ar kitaip pažymėto žaidimo ploto su specialiais žaidimo komponentais (kauliukai, figūrėlės, kortelės).
Stalo žaidimų tipai
Stalo žaidimų yra daug ir įvairių, sukurtų skirtingoms amžiaus grupėms, reikalaujančių skirtingų žaidėjo savybių (strateginis mąstymas, diplomatiniai sugebėjimai, rankų miklumas) ir naudojančių skirtingus žaidimo komponentus, todėl stalo žaidimus tiksliai apibrėžti yra gana sunku. Neretai kalbant apie stalo žaidimus omenyje taip pat turimi ir kortų žaidimai ar vaidmenų žaidimai.
Stalo žaidimų istorija
Stalo žaidimai užėmė gana svarbią vietą daugumoje senovės civilizacijų. Seniausiu stalo žaidimų laikomas egiptietiškas Senet, rastas 4 tūkstantmečio prieš mūsų erą kapavietėse. Iš senųjų stalo žaidimų dabar plačiausiai žaidžiami Šachmatai ir Go.
Ilgą laiką, beveik išimtinai aukštuomenės pramoga buvę stalo žaidimai, kaip idealus šeimos laisvalaikio leidimo būdas išpopuliarėjo JAV XX amžiaus viduryje. Didžiausias pagyvėjimas, po vėliau prarastų pozicijų kompiuteriniams ir konsolių žaidimams, „gyvų“ žaidimų rinkoje buvo juntamas 9-ajame dešimtmetyje, atsiradus kolekcionuojamiems kortų žaidimams (pvz., Magic: the Gathering) ir padidėjus modernių stalo žaidimų populiarumui.
Senoviniai žaidimai
Daugelis iki XX-ojo amžiaus sukurtų žaidimų buvo abstraktūs (Go, Mancala, Tablut) ar beveik abstraktūs (Šachmatai, Kiniški šachmatai) ir skirti dviems žaidėjams. Dauguma jų turi gilias tradicijas ir yra išsikovoję sportinio žaidimo teises. Tokie žaidimai yra beveik išimtinai be sėkmės elementų. Seniausias iki šiol žaidžiamas žaidimas, kuriame yra atsitiktinumo faktorius yra Nardai, naudojantis du šešetainius kauliukus.
Šiuolaikiniai žaidimai
Šiuo metu populiariausiais įvardinami stalo žaidimai Monopoly, Risk ir Game of Life buvo sukurti JAV daugiau kaip prieš pusę amžiaus. Dėl sumanios Hasbro ir kitų stambių žaislų gamintojų politikos, naujiems stalo žaidimams prasimušti į rinką yra be galo sunku. Kaip tik dėl to platus šiuolaikinių stalo žaidimų pasaulis yra menkai pažįstamas eiliniam vartotojui.
Šiuolaikinius stalo žaidimus būtų galima dalinti į dvi grupes. Pirmojoje liktų vadinamo „amerikietiško stiliaus“ žaidimai. JAV, nepaisant išpopuliarėjusių, anksčiau minėtų, nesudėtingų Monopoly ar Risk, buvo kuriami daug sudėtingesni ir strategine prasme „gilesni“ žaidimai. Acquire ir Diplomacy galima paminėti kaip tipinius tokių žaidimų pavyzdžius. JAV nuo aštuntojo dešimtmečio taip pat išpopuliarėjo kariniai žaidimai, kurie stengėsi kuo labiau priartėti prie tikros mūšio simuliacijos ir dėl to neretai užtrukdavę keletą ar net keliolika valandų. Tarp jų būtų galima paminėti ypač populiarų Squad Leader ir po jo sekusį Advanced Squad Leader.
Kitą stalo žaidimų grupę įprasta vadinti „vokiškojo stiliaus“, nors patys vokiečiai tokius žaidimus vadina „Autorenspiele“. Šie žaidimai dažnai orientuoti į šeimas, todėl apytikslis žaidimo laikas beveik nebūna didesnis nei 90 minučių. Dar kitaip vadinamuose „europietiškais“ žaidimuose, priešingai nuo amerikoje kurtų produktų, ypatingai daug dėmesio skiriama žaidimo komponentų vizualinei pusei ir patvarumui. Čia taip pat daug lengviau varijuojama žaidimo temomis – nuo besistumdančių ant ledo pingvinų iki keliauninkų lenktynių traukiniais po Ameriką. Beje, Europietiški žaidimai įvairiuose stalo žaidimų topuose (Internet Top 100 Games list, BoardGameGeek rankings) lengvai nukonkuruoja Monopoly, Risk ir Trivial Pursuit. Geriausiais laikomi Puerto Rico, Caylus ir Euphrat & Tigris.
Paminėtini ir tokie populiarumo sulaukę stalo žaidimai, kaip Kriss kross, Alias.
Be abejo, daugeliu atvejų šis skirstymas nėra visiškas tikslus. Europoje vis dažniau pasirodo rimtų karinių žaidimų, su puikia vizualine dalimi, o žaidimų kūrėjai iš Amerikos perima europietiškas tradicijas, ką įrodo amerikoje sukurto Ticket to Ride pergalė 2004 metais prestižiniuose vokiečių apdovanojimuose Spiel des Jahres.
Kariniai žaidimai
Kariniuose stalo žaidimuose stengiamasi atkartoti istorinį mūšį paliekant laisvės žaidėjų sprendimams, bet kuo mažiau nukrypstant nuo tikrovės. Mūšių mąstai dažnai smarkiai skiriasi – simuliuoti bandomi ir atskiri mūšių epizodai, ir ištisos karinės kampanijos.
Daugiausia karinių žaidimų yra vadinamojo Hex-and-counter pobūdžio. Tokio tipo žaidimuose lenta padalintas į šešiakampius laukelius, o atspindėti įvairaus tipo pajėgas naudojamos nedidelės kartono kortelės. Taip pat galima sutikti blokelių žaidimų, kuriuose detalės išdėstomos taip, kad savo pajėgas matytų tik pats žaidėjas. Trečias dažniau sutinkamas variantas yra figūrėlių žaidimai. Juose kareiviai ir technika suformuoti iš plastiko ar metalo.
Veiksmų baigčiai kariniuose žaidimuose nustatyti dažniausiai naudojami kauliukai ir specialios kortų kaladės.
Labiausiai paplitusi žaidimų tema – Antrasis pasaulinis karas. Taip pat daug dėmėsio skiriama Napoleono karams, Pirmajam pasauliniam karui, JAV pilietiniam karui. Egzistuoja ir kūrinių fantastiniuose pasauliuose, dažniausiai sukurtų pagal grožinę literatūrą.
1 Response
[…] metais sukurtas Bakugan stalo žaidimas, netrukus tapo ir animacinio filmuko pavidalu. Šis filmukas dabar vadinasi Bakugan Battle […]